סיליבוס

מבוא לתרבות סייברשיעור בחירה לתלמידי שנה ג' ד' ה' – מספר הקורס 2800137

ד"ר רומי מיקולינסקי

"It is the business of the future to be dangerous." (A. N. Whitehead, quoted in McLuhan and Fiore, 1967, p. 160)

תרבות הסייבר יוצאת מתוך ועוסקת בסביבה שספוגה בטכנולוגיה אלקטרונית ובמרחב הנוצר בין אנשים, מחשבים והסביבות השונות בהן משתמשים בטכנולוגיות אלקטרוניות. בקורס נסקור ביטויים תרבותיים (קולנועיים, ספרותיים, אופנתיים ואמנותיים) וטכנולוגיים (מחשוב לביש, מדפסות תלת מימד, משחקים וכסף וירטואלי) ונצליב ביניהם בכדי להבין כיצד הסדרים חברתיים, כלכליים ותרבותיים שלובים בהם ומארגנים אותם. נדון גם באופן בו הטכנולוגיה ארוגה במרחב ומשפיעה על התקשורת בין אנשים לאנשים, אנשים ומחשבים, וגם בין מחשבים למחשבים.

האופי המתודולוגי של הקורס

הקורס ישלב הרצאות, דיונים, מצגות של תלמידים ותרגילים סביב היבטים שונים של הנושא, תוך הצבת שאלות מפתח לדיון והשתתפות פעילה בכיתה.

קישור להורדת הסיליבוס – http://wp.me/a4maZ5-1K

דרישות הקורס

  • קריאה והתמודדות עם חומר הקריאה/ צפייה לפני השיעור
  • השתתפות פעילה בכיתה
  • בניית בסיסי ידע וביטוי חשיבה ביקורתית שיבואו לידי ביטוי בתרגיל ובפרויקט המסכם
  • תרגיל ראשון
  • פרזנטציה
  • פרויקט מסכם

הרכב הציון הסופי

  • ציון על התרגיל הראשון 30%
  • ציון על הפרוייקט המסכם  50%
  • ציון על נוכחות, השתתפות בכיתה ועל הצגת התרגיל הראשון בכיתה  20%

תאריכים חשובים:

הגשת תרגיל ראשון – שיעור מס. 5 –  23.11.2014

פרזנטציותשיעור מס. 5 עד שיעור מס 7 –  23.11.2014 30.11.2014 7.12.2014

תאריך אחרון לאישור נושא לפרוייקט מסכם – שיעור מס. 12 – 18.1.2015

תאריך אחרון להגשת פרוייקט מסכם (אין מועד ב' – הגשה עד תאריך זה בלבד) TBA

 

שיעור מס. 1 26/10/14

מבוא: בין אופוריה להתפכחותדיס/אוטופיה דיגיטלית

ניקולס נגרופונטה , "להיות דיגיטלי,"  1995

http://www.stanford.edu/class/sts175/NewFiles/Negroponte.%20Being%20Digital.pdf

"עוזבים את האוטופיה הדיגיטלית – מחשבים נגד חישוביות"

http://www.crimethinc.com/texts/ex/digital-utopia.html

שיעור מס. 2 –2/11/14  

התחלות: קיברנטיקה והמרחב הקיברנטי (סייברספייס)

William Fulton, “Cybernetics” in The Chicago School of Media Theory Keywords, 2007.  http://lucian.uchicago.edu/blogs/mediatheory/keywords/cybernetics/

Katherine Hayles, "Cybernetics" in Critical Terms for Media Studies, eds. W. J. T. Mitchell and M. B. N. Hansen. Chicago: Chicago UP, 2010. pp. 145-156.

 Aubrey Slaughter, “Cyberspace”  in The Chicago School of Media Theory Keywords.

lucian.uchicago.edu/blogs/mediatheory/keywords/cyberspace/

משה אלחנתי, "קיברנטיקה: שוברים את המחיצות בין רוח לחומר," הארץ, מוסף קפטן אינטרנט ברשת, 2010

www.haaretz.co.il/captain/net/1.1191160

 

שיעור מס. 3-  9/11/14

התחלות: טכנוטופיה ומניפסטים ראשונים

Mondo 2000 Manifesto, Mondo 2000, 1994. http://www.scribd.com/doc/69420646/Mondo-2000-Manifesto

John Perry Barlow, "Declaration of the Independence of Cyberspace," February, 1996.   https://projects.eff.org/~barlow/Declaration-Final.html

Fred Turner, “The Shifting Politics of the Computational Metaphor” in From Counterculture to Cyberculture: Stewart Brand, the Whole Earth Network, and the Rise of Digital Utopianism. Chicago, IL: University of Chicago Press, 2006. pp. 11-39.

שיעור מס.4   16/11/14

סייבר פאנק –  התחלות ספרותיות וקולנועיות

פיליפ  ק. דיק, רידלי סקוט,  ברוס סטרלינג

צפיית חובה :

בלייד ראנר (1982). במאי: רידלי סקוט

קישור לצפייה ישירהhttp://vidxden.com/ubef8e52osge

 

קריאות וצפיות נוספות

ברוס סטרלינג, "מבוא", משקפי שמש כסופים: אנתולוגיה פאנקיברנטית  בעריכת ברוס סטרלינג, תרגם: עמנואל לוטם  כתר הוצאה לאור, 1994 [1986], 5-12.

הבלוג של ברוס סטרלינג – http://www.wired.com/beyond_the_beyond/

סייברפאנק פרוג'קט: ההיסטוריה של הסייברפאנק  –       http://project.cyberpunk.ru/idb/history.html

סקוט בוקטמן, האדם האורבני והמרחב המדומה :עיון בסרטו של רידלי סקוט 'בלייד ראנר'. תרגום: איה ברויר. רסלינג, 2005 (פרק ראשון זמין כאן)

"No Maps for These Territories” (2000), Dir: Mark Neale. http://www.youtube.com/watch?v=pSnPa1mWgK0

 

שיעור מס. 5 – 23/11/14

סביבה:  מה הטכנולוגיה עושה לטבע?

קריאת חובה

“Cyberculture: Technology, Nature and Culture” in New Media: A Critical Introduction. Eds. Martin Lister et al. London and New York: Routledge, 2003. pp. 316-343.

http://hp2.philol.msu.ru/~discours/uploadedfiles/courses/poselyagin/textbooks/New_media.pdf

קריאות וצפיות נוספות

Vilém Flusser, “Cows” in Natural:Mind. Trans: Rodrigo Maltez Novaes. Minneapolis, MN: Univocal Publishing, 2013. pp. 43-48. http://artforum.com/inprint/issue=201307&id=42641

Next Nature Essays – http://www.nextnature.net/essays/

Honor Harger, "Seeing in the Dark: Lenses for a Post-PRISM Landscape” A talk for the Meaning Conference Brighton. 8 November ,2013. http://honorharger.wordpress.com/2013/11/08/seeing-in-the-dark/

Video – http://www.youtube.com/watch?v=PK2hy-e2zfk#t=1458

יובל נח הררי,  קיצור תולדות האנושות. כנרת, זמורה-ביתן, דביר. 2011. עמ' 392-409.

שיעור מס. 6 30/11/14

סביבה: ממשקים, מערכות יחסים, רגשות

** הגשת תרגיל ראשון – פרזנטציות בכיתה**

 קריאות וצפיות נוספות:

ירדן לוינסקי, " רגשות, תשומת לב ורשתות חברתיות" כנס "העצמה דיגיטלית: מושגים ישנים משמעויות חדשות".  יולי 2013. http://www.thingsonmymind.com/?p=2293

Kyle Vanhemert, “Why Her Will Dominate UI Design Even More Than Minority Report” Wired. 13 January, 2014. http://www.wired.com/design/2014/01/will-influential-ui-design-minority-report/?cid=co16974634

Paul Kingsnorth, "The Age of Endings” Open Democracy. 7 August, 2013. http://www.opendemocracy.net/transformation/paul-kingsnorth/age-of-endings

דוד אבידן, " שיחות ששוחחו את עצמן" מתוך הפסיכיאטור האלקטרוני שלי. בבל, 2001.

http://readingmachine.co.il/home/books/book_462_78/chapter01_4988862

Olga Khazan, “This App Reads Your Emotions on Your Face." The Atlantic. January 15, 2014. www.theatlantic.com/technology/archive/2014/01/this-app-reads-your-emotions-on-your-face/282993/

שיעור מס. 7 – 7/12/14

סביבה: העיר המחווטת

** המשך פרזנטציות בכיתה – תרגיל ראשון **

קריאות וצפיות נוספות

Mark Shepard, “Toward the Sentient City.” The Architectural League of New York. 2013. http://www.sentientcity.net/exhibit/

Guerilla Dance Project, "The City We Dreamed of." 2013. http://www.guerilladanceproject.com/city-we-dreamed-of/

Dan Hill, “'Future City: Experiment and Utopia in Architecture 1956-2006, exhibition, The Barbican, London” Future of Sound. 30 July, 2006. http://www.cityofsound.com/blog/2006/07/future_city_exp.html

Keiichi Matsuda, “Cities for Cyborgs: 10 Rules.” 2010  http://www.keiichimatsuda.com/cfc.php

Keiichi Matsuda, “Augmented (hyper)Reality: Augmented City.” 2010. http://www.keiichimatsuda.com/augmentedcity.php

שיעור מס. 8 – 14/12/14

סביבה: הממשקים מתקרבים אל הגוף, חושים פרוסתטיים ומחשוב לביש

**המשך הגשת תרגיל ראשון – פרזנטציות בכיתה**

קריאות, צפיות נוספות

Michael Connor, “Software Takes Command: Interview with Lev Manovich.” Rhizome. 10 July, 2013.

http://rhizome.org/editorial/2013/jul/10/lev-manovich-interview/

Lev Manovich, “Interface,” The Language of New Media. Cambridge: MIT Press, 2001. http://www.manovich.net/LNM/Manovich.pdf

Matt Buchanan, “Glass Before Google.” The New Yorker. 8 May 2013. http://www.newyorker.com/online/blogs/elements/2013/05/glass-before-google.html

Gary Wolf and Kevin Kelly. Quantified Self Labs. http://quantifiedself.com/topics/videos/

Alexander Provan, “Gestural Abstractions.” Frieze. 1 March, 2013.

http://www.alexanderprovan.com/2013/03/01/gestural-abstractions/

יונתן יעקבזון, "בלתי נראה זה השחור החדש," טיימאאוט, 2.9.2013

http://www.timeout.co.il/החיים-היפים/אופנה/בלתי-נראה-זה-השחור-החדש

 

שיעור מס.9  – 28/12/14

אינפורמציה ואמנות, קוד כאמנות 

אורח תומר ליכטש

קריאת חובה:

Jack Burnham, “Notes on Art and Information Processing.” Software. Information Technology: its New Meaning for Art. Exhibition Catalogue. The Jewish Museum. New York, NY, 1970. pp. 10-14.

http://monoskop.org/images/3/31/Software_Information_Technology_Its_New_Meaning_for_Art_catalogue.pdf

Paul Ford, "The Great Works of Software.” Medium. April 30, 2014. https://medium.com/notebook-and-liminal-encyclopedia/the-great-works-of-software-705b87339971

שיעור מס. 10 – 4.1.2015

חינם / פתוח/ קוד פתוח

 צפיית חובה:

“The Internet’s Own Boy: The Story of Aaron Swartz” (2014). Dir. Brian Knappenberger

קישור לצפיה ישירהhttp://documentarystorm.com/the-internets-own-boy/

קריאות וצפיות נוספות

Goetz, Thomas, “Open Source Everywhere,” Wired. November 2003

http://www.wiredcom/wired/archive/11.11/opensource.html

Chris Andersen, “Free: The Future of a Radical Price.” Lecture at the ALOUD Business Forum – Los Angeles Public Library. 16 July, 2009.

http://fora.tv/2009/07/16/Chris_Anderson_on_FREE_The_Future_of_Radical_Price

Malcolm Gladwell, “Priced to Sell.” The New Yorker.  6 July, 2009.

http://www.newyorker.com/arts/critics/books/2009/07/06/090706crbo_books_gladwell

Julie A. Nelson, “Really Radical Economics.” Open Democracy. 11 November, 2013. http://www.opendemocracy.net/transformation/julie-nelson/really-radical-economics

 

שיעור מס. 11 – 11.1.2015

הכלכלה החדשה (על עבודה, תאגידים, מכניקל טרקס ו"עבודה" ברשתות חברתיות)

קריאת חובה:

ג'רון לנייר, "משמעותנו ההולכת ונמחקת: מניפסט לעידן הדיגיטלי." אתה לא גאדג'ט. תרגום: עודד כרמלי. הוצאת אודיסאה. 2014.  odyssey.org.il/files/lanier.pdf‎

 

קריאות וצפיות נוספות:

יואב בן דב, "תוכנה רוצה להיות חופשית." תרבות דיגיטלית. גליון 1, אוגוסט 2000

http://www.bendov.info/heb/var/freecode.htm

Kelly Kevin. “New Rules for the New Economy”. Wired 5 no. 9. 1997. http://www.wired.com/wired/archive/5.09/newrules.html

יונתן יעקבזון, "לעולם לא תצעדו לבד’" כלכליסט, 9 ינואר 2014.  http://www.calcalist.co.il/local/articles/0,7340,L-3621323,00.html

 

ערן פישר, " עבודת הקהל במדיה חברתיים"  יום עיון " כשצרכנים מייצרים תכני תקשורת בעידן האינטרנט." האוניברסיטה הפתוחה. 29 באפריל, 2013 http://www.youtube.com/watch?v=VaJ6XxyPgwg

שיעור מס. 12 – 18.1.2015  

דמוקרטיה רדיקלית, האקטיויזם, שקיפות, פוליטיקה

מרצים אורחים – יואב ליפשיץ וטל מסינג, מפלגת הפיראטים הישראלית

 

צפיית חובה:

We Are Legion: The Story of the Hacktivists (2012) Dir: Brian Knappenberge.

 קישור לצפיה ישירהhttp://documentarystorm.com/we-are-legion/

קריאות וצפיות נוספות:

 תהילה שוורץ אלטשולר, "מה אפשר ללמוד מהדלפת המידע הגדולה בהיסטוריה ומה אי-אפשר ללמוד ממנה מה אפשר ללמוד מהדלפת המידע הגדולה בהיסטוריה ומה אי-אפשר ללמוד ממנה?" המכון הישראלי לדמוקרטיה. 13 בדצמבר, 2010.

http://www.idi.org.il/%D7%A1%D7%A4%D7%A8%D7%99%D7%9D-%D7%95%D7%9E%D7%90%D7%9E%D7%A8%D7%99%D7%9D/%D7%9E%D7%90%D7%9E%D7%A8%D7%99%D7%9D/%D7%9E%D7%94-%D7%90%D7%A4%D7%A9%D7%A8-%D7%9C%D7%9C%D7%9E%D7%95%D7%93-%D7%9E%D7%94%D7%93%D7%9C%D7%A4%D7%AA-%D7%94%D7%9E%D7%99%D7%93%D7%A2-%D7%94%D7%92%D7%93%D7%95%D7%9C%D7%94-%D7%91%D7%94%D7%99%D7%A1%D7%98%D7%95%D7%A8%D7%99%D7%94-%D7%95%D7%9E%D7%94-%D7%90%D7%99-%D7%90%D7%A4%D7%A9%D7%A8-%D7%9C%D7%9C%D7%9E%D7%95%D7%93-%D7%9E%D7%9E%D7%A0%D7%94

 דני פילק, "דמוקרטיה רדיקלית." כנס הלקסיקון הרביעי, ינואר 2010. http://mhc.tau.ac.il/lexspace/?p=482

 Daniel J. Solove, “Introduction.” The Digital Person: Technology and Privacy in the Information Age. NYU Press , 2004. pp. 1-10. http://docs.law.gwu.edu/facweb/dsolove/Digital-Person/text.htm

 **תאריך אחרון לאישור נושא לפרוייקט מסכם**

 שיעור אחרון 25/1/2015  

תעשיית המשחקים ברשת ורשתות חברתיות

צפיית חובה:

eXistenz (1999) Dir: David Cronenberg.

David Cronenberg, “Body Mind Change” 2013, http://www.bodymindchange.ca

קריאות וצפיות נוספות:

Kristina Dell, “Second Life's Real-World Problems.” Time 9 August, 2007.

http://www.time.com/time/magazine/article/0,9171,1651500,00.html

Betsy Morais, "A Game that Asks Why Give Your Data Away When You Can Sell It." The New Yorker, 21 June, 2013. http://www.newyorker.com/online/blogs/elements/2013/06/a-game-that-asks-why-give-your-data-away-when-you-can-sell-it.html

David Wong, "5 Creepy Ways Video Games Are Trying to Get You Addicted." Cracked. 8 March, 2010. http://www.cracked.com/article_18461_5-creepy-ways-video-games-are-trying-to-get-you-addicted.html

הוראות לתרגיל ראשון ולפרוייקט המסכם

  1. תרגיל ראשון להגשה בשיעור 5

בחרו אובייקט שלדעתכם הוא קשור לתרבות הסייבר. נתחו אותו באופן הבא

מה הבעיה? (ניסוח קצר – שתים-שלוש שורות בלבד)

הרחבה על הבעיה (פסקה-עד שתי פסקאות)

דוגמאות והסבר ויזואלי

הפניות למאמרים/ סרטים מתוך הסיליבוס עליהם הסתמכתם בניסוח ותיאור הבעיה. במידה ואתם רוצים להשתמש במקורות שלא כלולים בסיליבוס – יש לאשר אותם עד שבוע לפני מועד הגשת העבודה.

אורך העבודה לא יעלה על עמוד אחד.

הקריטריונים לציון הם:

  1. ביטוי חשיבה ביקורתית
  2. בהירות
  3. דיוק ותקפות הטיעון
  4. שילוב תיאוריה בטענה
  5. סגנון כתיבה

 

בהצלחה!


 

  1. פרוייקט מסכם להגשה ב– (תאריך סופי יימסר על ידי המזכירות)

יש לאשר את הנושא עד 18.1.2015.

בחרו את אחד הנושאים שנלמדו במהלך הקורס ונתחו אותו באופן הבא:

בעיה

הסבר

פתרון אפשרי

פתרון אפשרי נוסף

סיכום

הסבר ויזואלי

הפנייה

אורך העבודה מינימום 3 עמודים כתובים- מקסימום 5 עמודים כתובים.

יש לשלב לפחות שלושה מקורות ולהשתמש בשני ציטוטים לפחות מכל אחד (מינימום שישה ציטוטים).

יש לטעון טענה מקורית ולהציע פתרון מקורי או להציע מספר פתרונות ולהשוות ביניהם.

יש לשלב ציטוטים מהמקורות המופיעים בסיליבוס ולהסביר אותם.

עבודות בהן לא ישולבו לפחות שלושה מקורות ולא יצביעו על הקשר בין הטענה (בעיה + פתרון אפשרי) המתוארת לתיאוריה לא יתקבלו.

יש להגיש את העבודות במזכירות החוג לתיאוריה וביקורת בקומה 7 ליד המזכירות האקדמית ולציין על העמוד הראשון את שם ומספר הקורס ואת תעודת הזהות של הסטודנט.

בהצלחה!

מודעות פרסומת

תגובה אחת בנושא “סיליבוס”

להשאיר תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת גוגל

אתה מגיב באמצעות חשבון Google שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

מתחבר ל-%s